Mutatieonderhoud

Mutatieonderhoud door VTSM

Het moment kiezen om onderhoud, reparaties of renovaties uit te voeren kan ingewikkeld zijn. Er zijn veel knoppen om aan te draaien, veel keuzes om te maken. En één keuze kan een kettingreactie in werking stellen die niet altijd voordelig uitpakt. VTSM beheerst alle soorten onderhoud zodat het mogelijk is in iedere situatie de juiste keuze te maken. Een optie die met name voor woningcorporaties maar ook voor andere klanten vaak voordeel oplevert is Mutatieonderhoud. Wat dit inhoudt en wat de voordelen zijn van onderhoud bij mutatie kunt u lezen op deze pagina.

Wat is Mutatieonderhoud?

Mutatieonderhoud staat voor het uitvoeren van onderhoud aan een woning tussen twee verhuur periodes. Normaal gesproken zal de vorige huurder vertrekken, de werkzaamheden die nodig zijn worden uitgevoerd waarna een volgende huurder kan intrekken. De werkzaamheden kunnen variëren maar zijn niet van ingrijpende aard dat het onder renovatie valt.

Er kan onderscheid gemaakt worden tussen woningen die in het bezit zijn van woningcorporaties en woningen die verhuurd worden binnen de particuliere sector. Met name in de sociale sector zijn er strenge regels gesteld aan de veranderingen die doorgevoerd worden in het woningbezit. Zo kan door onderhoud de WOZ-waarde stijgen met als gevolg dat de huursom wellicht boven de huurtoeslaggrens uitkomt. In overleg met de opdrachtgever zullen we bepalen welke onderhoudswerken passend zijn in de situatie.

Mutatieonderhoud is minder ingrijpend dan renovatie bij mutatie. Denk bij renoveren aan het uitbreken van de vloer of het vervangen van de volledige dakbedekking. Bij onderhoud moet u meer denken aan het vervangen van de badkamer of isolatie aanbrengen. Deze handelingen vereisen minder specialistische kennis zodat we meer gebruik kunnen maken van generalisten. Mochten er diensten uitgevoerd moeten worden zoals rioleringswerken, de gasvoorziening of elektra, dan kunnen we ook hier experts inzetten tijdens Mutatieonderhoud.

Heeft u specifieke vragen of wilt u snel een maatwerk offerte ontvangen? Neem dan direct contact op met de adviseurs van VTSM. We staan voor u klaar!

De voordelen van Mutatieonderhoud

  • Direct zicht op de situatie: Als er een huurder is, dan is na het intrekken doorgaans weinig zicht op de kwaliteit van de woning. Pas bij opname voor groot onderhoud of renovatie wordt duidelijk wat de werkelijke staat is van het huis. Bij Mutatieonderhoud wordt niet alleen gekeken naar de uit te voeren werkzaamheden maar naar de volledige woning.
  • Kosten kunnen mogelijk doorberekend worden: Bij oplevering van de woning zal er een inspectie plaatsvinden alvorens de sleuteloverdracht plaatsvindt. Als hier blijkt dat er gebreken zijn die de huurder niet kan of wil herstellen is het mogelijk om de kosten te verrekenen met de huurder. Er zal hiervoor een checklist worden overhandigd, uw persoonlijke VTSM adviseur kan helpen om realistische tarieven te koppelen aan dit document.
  • Hogere inkomsten bij mutatie: Tijdens de huurperiode kan de huursom stijgen op basis van percentages die vastgesteld worden door de regering. Zo is het mogelijk dat de huursom minder snel stijgt dan de werkelijke verhuurwaarde. Bij mutatie kan dit bijgesteld worden, zeker wanneer de puntentelling stijgt vanwege Mutatieonderhoud. Zo kan de verhuurder meer duurzame inkomsten genereren.
  • Geen vergoeding voor huurder: Tijdens een renovatie is de verhuurder verplicht om voor een tijdelijk onderkomen te zorgen en een vergoeding uit te keren. Dit zal duizenden euro’s kosten. Bij Mutatieonderhoud hoeft er geen enkele vergoeding uitgekeerd te worden waarmee het bij kleinere ingrepen logisch is om onderhoud bij mutatie uit te voeren.
  • Minder organisatorische verantwoordelijkheden: Een groot onderhouds- of renovatieproject betekent dat er veel geregeld moet worden. Denk aan mensen, materialen, voorlichting of de 70% regeling. Bij een mutatie zijn er aanzienlijk minder zaken om te regelen wat zeker voordeel kan bieden.
  • Minder overlast: Er zijn geen huurders die in de rommel zitten, de buurt heeft minder last bij dit soort kleinere ingrepen en ook de uitvoerende werkkrachten kunnen ongestoord hun werk doen. Zo profiteert iedereen van deze situatie.

De werkwijze van VTSM bij Mutatieonderhoud

1. Offerte aanvragen

Naast schadeherstel is er geen dienst die zo snel uitgevoerd moet worden als Mutatieonderhoud. Dit betekent snel handelen en korte lijntjes om tot het gewenste resultaat te komen. Binnen 24 uur kunnen we al een offerte uitbrengen, in overleg met uw vaste vertegenwoordiger zullen we maatwerk oplossingen bieden. Omdat binnen het woningbezit van een woningcorporatie vaak een zekere vorm van uniformiteit bestaat kunnen we hier afspraken over maken. Denk aan een standaard keukenblok of badkamer inrichting.

2. Duidelijk plan van aanpak, planning en uitvoering

Het tijdsvenster bij mutatie is vaak beperkt, dit betekent dat er flexibiliteit gewenst is van de aannemer. Geef ons zo snel mogelijk door wanneer er een mutatie plaatsvindt en we zullen vervolgens direct starten met de planning voor onderhoudswerken. Wanneer de huurder het pand heeft verlaten zullen we direct aan het werk gaan. Dat is het voordeel van onze organisatiestructuur.

3. Oplevering op tijd

Een mogelijk minpunt bij Mutatieonderhoud is het gat tussen huurders. Dit betekent minder inkomsten uit verhuur van het pand. Daarom is het van belang dat de werkzaamheden zo snel mogelijk worden afgerond. Mocht er tussentijds een bezichtiging georganiseerd worden zullen we er alles aan doen om ons te schikken naar de situatie. We stellen liever haalbare termijnen in plaats van valse beloften die we niet waar kunnen maken.

Waarom kiezen voor VTSM bij Mutatieonderhoud?

Een woningcorporatie of commerciële verhuurder heeft regelmatig te maken met mutaties. Hoewel het wat betreft planning ad hoc projecten zijn hoeft dit inhoudelijk niet het geval te zijn. Zo kunnen er standaard eisen en pakketten bepaald worden die tijdens een mutatie direct geïmplementeerd kunnen worden. Denk aan een standaard keukenblok of de gewenste isolatiewaarde. Standaardisering kan tijd en kosten besparen. Bij VTSM kunnen we individuele opdrachten uitvoeren, we kunnen ook fungeren als uw vaste dienstverlener bij Mutatieonderhoud. Zo hoeft u hiervoor geen eigen personeel in dienst te nemen. Het is immers niet vooraf vast te stellen hoeveel mutaties er in een specifieke periode plaatsvinden. We bekijken graag samen met u alle mogelijkheden, neem geheel vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Offerte opvragen voor Mutatieonderhoud

Als u slechts eenmalig of incidenteel onderhoud bij mutatie uit wilt laten voeren, dan kunnen we snel zorgen voor een passende offerte. Niet alleen dat, ook als de werkzaamheden snel in gang gezet moeten worden hebben we hiervoor de capaciteit en kennis voor in huis. Daarnaast kan het voor woningcorporaties, gemeenten, commerciële verhuurders of VvE’s interessant zijn om standaard sjablonen samen te stellen zodat we bij mutatie snel tot een heldere prijsopgave kunnen komen.

Veelgestelde vragen over Mutatieonderhoud

Wanneer vind Mutatieonderhoud plaats?
Het onderhoud vindt plaats als de vorige huurder vertrokken is en de volgende huurder nog niet de sleutels heeft ontvangen. De huurders hebben in principe geen enkel contact met de uitvoerende werkkrachten. Het opzeggen van een huurcontract gaat normaal gesproken per maand, toch kunnen we ook sneller in actie komen als dit gewenst is.
Wat is het verschil tussen onderhoud en renovatie?
We spreken van onderhoud als de werkzaamheden niet gerelateerd zijn aan fundamentele onderdelen van het bouwwerk. Bij ingrijpende aanpassingen, bijvoorbeeld het vervangen van de vloeren, herindeling van de woning of het vernieuwen van de woning spreken we van renovatie. De grens is niet scherp te trekken, neem contact met ons op voor meer informatie.
Werkt VTSM met vaste contracten?
We gaan voor een langdurige samenwerking met onze opdrachtgevers. Dit heeft wederzijdse voordelen. Toch is het zeker mogelijk om eenmalig gebruik te maken van onze dienstverlening. Uiteraard vind we het prettig dat hier een duurzame relatie uit voortvloeit, we staan zeker open voor individuele mutaties. Als u eenmaal klant bent weten we zeker dat u overtuigd zult zijn van onze kwaliteiten.
Zijn de uitvoerende werknemers representatief voor mijn organisatie?
Hoewel er bij Mutatieonderhoud doorgaans geen contact is tussen huurders van het pand en onze werknemers, kan de buurt wel merken dat er werkzaamheden verricht worden. Onze werknemer spreken de Nederlandse taal en het personeel werkt volgens een vast sociaal protocol. Als erkend leerbedrijf streven we naar een hoge standaard dienstverlening, niet alleen voor onze organisatie maar voor de gehele sector renovatie en onderhoud.
Bij wie kan ik terecht voor vragen of advies?
Als klant van VTSM zult u bij kennismaking een vast contactpersoon toegewezen krijgen. Hier kunt u terecht met al uw vragen of verzoeken. Mocht u specifieke of technische vragen hebben dan zal onze vertegenwoordiger naar een passend antwoord zoeken binnen onze organisatie. Zo is er nooit storing op lijn. Uiteraard worden interacties vastgelegd zodat we intern altijd snel kunnen handelen op basis van uw vraagstelling.
Neem vandaag nog contact op met uw VTSM contactpersoon en plan een afspraak in.